21.2.2017

Verkkopalvelut ja -sivustot Kiinassa

Kiina on maailman väkirikkain maa ja kasvava talousmahti. Siksi sen avautuvat markkinat kiinnostavatkin yhä useampaa yritystä. Kiinan markkinoille mennään kuitenkin usein etenkin digitaalisten palveluiden osalta perehtymättä yhtään siihen, mitä palveluita paikalliset suosivat ja miten he niitä käyttävät.

Perinteinen tapa suunnata markkinointia Kiinaan on sivuston kääntäminen kiinankielelle säilyttäen kaikki elementit, jotka löytyvät myös yrityksen globaalilta sivustolta. Kiinalaiset ovat hyvin kansallismielistä väkeä ja suosivat mieluummin kotimaista kuin länsimaista ”propagandaa”. Kaikki merkit länsimaisesta palvelusta kannattaa hylätä ja tehdä sivustosta mahdollisimman kiinalainen. Helpointa on aloittaa hankkimalla palvelulle .cn-verkkotunnus.

Unohda länsimaiset sosiaalisen median palvelut

Sosiaalisen median palveluista Kiinassa ei ole käytössä yhtään meille tuttua palvelua, kuten Facebook, Twitter, LinkedIn tai YouTube. Jokainen näistä palveluista on estetty, joten ne kannattaa verkkopalvelun osalta suoraan unohtaa. Kiinassa käytössä olevia palveluita ovat mm. WeChat, Weibo, Renren ja Youku. Laajasti käytössä olevat Googlen palvelut, kuten kartat ja analytiikka, ovat nekin estettyjä. Näitä varten löytyy Baidu, joka tarjoaa pitkälti samoja toiminnallisuuksia verkkopalvelulle kuin Google länsimaissa. 

Keskity mobiilikäyttäjiin ja optimoi palvelu hyvin

Valtaosa kiinalaisista suosii mobiililaitetta perinteisen tietokoneen sijaan, joten sivuston tulee olla hyvin optimoitu pienelle ruudulle. Mobiilikäyttöön luotu superapplikaatio WeChat on käytössä laajasti. WeChatillä tehdään lähes kaikki mobiililaitteella tapahtuva asiointi pikaviestinnästä lentolippujen varaamiseen ja ravintolalaskun maksamiseen. Sen kautta selataan myös perinteisiä verkkosivustoja, jolloin WeChatin huomioiminen verkkopalvelun toimivuuden kannalta on Kiinassa toimivalle yritykselle välttämätöntä. Palvelu voidaan rakentaa toimimaan yhteen nykyisen verkkosivuston kanssa, jolloin tärkeät sivut ovat löydettävissä myös WeChatin kautta.

Kiinan muuri hidastaa verkkoliikennettä 

Yksi merkittävimmistä asioista on nopeus. Länsimaisen sivuston selaaminen Kiinasta käsin on turhauttavan hidasta. Käyttäjä menetetään heti, kun sivulatausaika kasvaa liian suureksi. Tätä ongelmaa voi kuitenkin kiertää kahdella tapaa: Joko ylläpidetään koko palvelu Kiinassa sijaitsevalla palvelimella tai käytetään erillistä Content Delivery Network (CDN–palvelua, joka tarjoaa sivuston sisältöä lähellä loppukäyttäjää.

Muistilista digitaaliselle palvelulle Kiinassa

  • varmista fonttisi tuki Kiinan merkistölle
  • älä käytä Googlen tarjoamia fontteja
  • hanki .cn-verkkotunnus
  • ota käyttöön sivustoa Kiinaan peilaava CDN-palvelu
  • vaihda Google Maps ja Analytics Baidun tarjoamiin palveluihin
  • unohda länsimaiset somekanavat ja käytä kiinalaisia vastineita
  • älä linkitä länsimaisiin somekanaviin
  • pidä huoli, että sivustosi on optimoitu mobiililaitteille
  • hyödynnä WeChattia.
Digimarkkinointi Digipalvelut