21.2.2018

Vahva yrityskulttuuri on paras strategia

Yrityskulttuurista ja työpäiväkokemuksesta puhutaan paljon. Pula ohjelmoijista ja uusien teknologioiden osaajista ajaa yritykset rakentamaan työpäivästä mahdollisimman merkityksellisen ja miellyttävän. Mutta onko yrityskulttuuri jotain, mikä voidaan vain päättää ja toteuttaa?
Kulttuuri syö strategian aamupalaksi.

Näin totesi kuuluisa liikkeenjohdon konsultti ja kirjailija Peter Drucker. Kulttuuri (latinaksi cultura - viljelys) onkin huomattavasti strategiaa määräävämpi tekijä yrityksen ja työyhteisön menestymisen kannalta. Strategia on suunnitelma tavoitellun päämäärän saavuttamiseksi, mutta kulttuuri on yhteisön jaettujen asenteiden, arvojen, tavoitteiden ja käytäntöjen kokoelma. Jos kulttuuri sakkaa, voi hyvälläkin strategialla heittää vesilintua. Tämän vuoksi huolehdimme siitä, että meillä kokoonnutaan säännöllisesti viljelemään Crasmanin kulttuuria. Maaliskuussa kutsumme entisiä, nykyisiä ja tulevia työntekijöitä viljelyshommiin Creative Nerd™ Meetup -tapahtumaan. Toukokuussa taas matkaamme henkilöstön voimin Barcelonan liepeillä sijaitsevaan villaan samoissa merkeissä.

Millainen on hyvä yrityskulttuuri?

Oma vastaukseni on, että sellainen johon itse sopii. Pienimpiä yhteisiä nimittäjiä ja hyvän kulttuurin osasia on toki mahdollista etsiä ja löytää, mutta lopulta kyse on siitä, sopiiko tämä (työ)yhteisö minulle ja sovinko minä osaksi sitä. Olen strategioiden ja suunnitelmien suuri ystävä, mutta kulttuurissa on kyse osittain myös puhtaasti kemiasta - tuntuuko tämä paikka oikealta? Yritys voi muokata ja jalostaa kulttuuriansa, mutta prosessi on hidas ja työläs. Pettymyksiä tulee, jos puheet ja käytäntö eivät kohtaa. 

Hyvä kulttuuri jättää lämpimän muistijäljen, joka kestää myös sen jälkeen kun oma ura on jo vienyt toisaalle. Onnistuneen kulttuurin rakentanut yritys saa myös paluumuuttajia. Asenteet, arvot, huumori ja olemisen tapa vetävät ihmisiä takaisin. Minulle Crasman on ollut tällainen paikka; luovien nörttien yhteisö, jossa töitä tehdään yhdessä ja isolla sydämellä.

Tervetuloa takaisin, luova nörtti!

Meitä puhutti toimistolla Markkinointi&Mainonta-lehden toimittaja Maija Tammisen kirjoitus ex-työntekijöiden suhteesta entiseen työpaikkaansa ja yrityskulttuuriin. Totesimme, että meillä suuri osa entisistä ja nykyisistä työntekijöistä pyörii muutenkin samoissa kuvioissa ja viestiryhmissä - tartutaan siis hyvään ideaan ja tarjotaan tälle yhteisölle jotain enemmän. Tuetaan ja kultivoidaan tätä kulttuuria.

Syntyi Creative Nerd™ Meetup, jossa on mahdollisuus päästä näkemään millaisia timantteja entisistä työkavereista on hioutunut ja miten upeita tyyppejä Crasmanilla on töissä nyt. Puheenvuorot saamme kahdelta entiseltä työkaverilta. Taneli Leppä (Google) ja Tuomo Riekki (Smartly.io) kertovat, mikä heitä kiinnostaa ja inspiroi juuri nyt. Tutustu tapahtumaan tarkemmin, kalastele kutsua tai seuraa ohjelmaa Facebook-sivumme kautta! 

Tehdään jotain yhdessä, vaikka Espanjassa

Yhteisön ja kulttuurin rakentaminen tarkoittaa konkreettista tekemistä. Tehdään yhdessä töitä, pelataan salibandya tai reissataan porukalla. Ensi toukokuussa suuntaamme yhdessä Barcelonan liepeillä sijaitsevaan villaan. Matkaa voisi kutsua hienosti offsite-viikonlopuksi, mutta tunnelmaltaan uskallamme ennustaa sen olevan lähempänä luokkaretkeä. Totisen tekemisen lisäksi luvassa on yhteistä ruoanlaittoa, toivottavasti aurinkoa, musisointia ja tutustumista lähiympäristöön, mutta ennen kaikkea tutustumista toisiimme. Yhteisen aamupalan jälkeen on helpompaa puhua myös siitä strategiasta.

IMG_4388

Hyvä asiakas ja yhteistyökumppani: haluamme sinut mukaan

Kivoja tapahtumia ja matkoja. Mutta mitä hyötyä hyvin hoidetusta yrityskulttuurista on asiantuntijaorganisaation asiakkaille? Vastaus löytyy ihmisistä. Hyvässä yrityskulttuurissa ja yhteisössä toimivat luovat nörtit tekevät laadullisesti paremmin yhteistyötä keskenään, synnyttävät uusia ideoita ja tuottavat asiakkaille enemmän lisäarvoa. Yrityskulttuuri on myös merkittävä tekijä uusien huipputekijöiden haalimisessa tähän omalaatuiseen työyhteisöön - se taas on tärkeä kilpailutekijä paitsi meille myös asiakkaillemme.

Uskomme myös vahvasti, että olemisen ja tekemisen kulttuuri ylittää tulevaisuudessa entistä useammin yritysten rajat. Hyvä tarttuu ja siksi haluamme myös asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme mukaan kulttuurin rakentamiseen.

Mitä yrityskulttuuri merkitsee sinulle ja teidän työpaikallanne? Millaista on hyvä tai huono yrityskulttuuri? Miten asiantuntijayritykset voisivat luoda entistä toimivampia verkostoja ja yhteistä kulttuuria?

Jatketaan keskustelua kasvokkain vaikka 16.3. Creative Nerd Meetupin merkeissä tai kahvin äärellä jossain toisessa yhteydessä!

luova nörtti creative nerd Johtaminen Crasman