7.3.2017

Hyvä tuotehaku auttaa asiakasta löytämään tuotteen ja parantaa myyntiä

Verkkokauppiaina haluamme, että mahdollisimman moni verkkokauppaan saapuneista asiakkaista päätyisi kassan kautta onnelliseksi asiakkaaksi. Matkalla on kuitenkin monta vaihetta, joista jokainen voi helposti tiputtaa pois potentiaalisia asiakkaita.

Tuotehaku on tehokas keino oikeiden tuotteiden löytämiseen. Perinteisen sanahaun lisäksi käytetään erilaisia suodattimia, jotka toimivat erityisen hyvin silloin, kun tuotemäärä on suuri ja asiakas ei täsmälleen tiedä mitä on etsimässä. Suodattimien avulla asiakas voi rajata tarkasteluun itselleen sopivat tuotteet esimerkiksi hinnan, värin tai brändin perusteella. Tässä muutama vinkki tehokkaaseen tuotehakuun suodattimien avulla.

1.Näytä tulosten määrä suodattimessa

Varmista että valittavien suodattimien perässä on ilmoitettu niiden tuottamien tulosten määrä. Asiakas pystyy näin helpommin arvioimaan suodattimen toimivuuden. Jos tuloksia on esimerkiksi satamäärin, voi toisen suodattimen lisääminen tarkentaa hakua. Liitteenä esimerkki John Lewiksen verkkokaupasta.

2.Estä nollatulokset

Asiakas ei koskaan halua valita suodatinta, joka tuottaa virheilmoituksen "Valitettavasti kyseisillä ehdoilla ei löydy tuotteita.". Häntä ei siis kannata edes ohjata sellaiseen tilanteeseen. Estä mahdolliset nollatulokset jo suodattimien rakentamisvaiheessa. Paras tapa on näyttää suodatin passiivisena, jolloin asiakas myös näkee, ettei kyseisen suodattimen takaa löydy enää sopivia tuotteita.

3. Mahdollista useiden suodattimien yhtäaikainen käyttö

Useiden suodattimien yhtäaikainen käyttö tuottaa tarkemman tuloksen. Jos etsit esimerkiksi harmaata XL-kokoista collegepaitaa, haluat valita tuotteen tyypiksi kolme suodatinta: tyyppi (collegepaita), väri (harmaa) sekä koko (XL).

4. Näytä valitut suodattimet selkeästi

Hakuehtojen valintojen muuttaminen, vaihtaminen ja peruuttaminen pitää olla helppoa. Jos lisätty hakuehto rajaa tuloksia liikaa, pitää valinta pystyä perumaan nopeasti. Varmista, että ehdot poistuvat helposti selaimen paluu-napilla ja varmista myös, että jo tehdyt valinnat esitetään käyttöliittymässä selkeästi. Liitteenä esimerkki brittiläisen MrPorterin verkkokaupasta.

5. Varmista haun sujuva käyttö mobiilissa

Business Insider arvioi, että mobiilissa tehtävä kauppa on vuonna 2020 noin 45 % verkkokaupan kokonaisarvosta. Tutkimuksen mukaan asiakkaat tekevät tällä hetkellä ostopäätöksen usein mobiilissa, mutta varsinaisen ostotapahtuman vasta tietokoneella. Harmillisen usein mobiilissa törmää monimutkaisiin ja raskaisiin tuotesuodattimiin jotka on selkeästi suunniteltu suuremmille näytöille. Heikoimmillaan suodattimet on jopa kokonaan piilotettu pieniltä näytöiltä. Mobiilin merkitys kasvaa koko ajan ja sen huomioiminen ei ole pelkästään kiva juttu vaan välttämättömyys.

Käyttökokemus Verkkokauppa Tuotetiedonhallinta