29.1.2015

Sisällöntuottajan lunttilappu

”Minkälaista sisältöä tälle sivulle pitäisi kirjoittaa?”

Siinäpä erinomainen ja usein kuultu kysymys.

Digitaalinen maailma ja verkkopalveluita suunnittelevat tahot elävät nyt varsinaisessa sisältöhuumassa. ”Content is King” tiesivät jo muinaiset roomalaiset, mutta tuskin koskaan aiemmin on sisällön laatuun verkossa keskitytty yhtä paljon kuin juuri nyt vuonna 2015 - ja hyvä niin. Sisältömarkkinointi on pop ja myyntipuheesta siirrytään yhä enemmän luomaan sisältöjä jotka hyödyttävät lukijaa. Tarinoiden lisäksi myös tuotetiedon laatuun kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota.

Omiin havaintoihin ja kokemuksiin nojaillen voin tukea trendiä täydestä sydämestä. Laadukas sisältö on avainasemassa verkkopalvelun toiminnallisen onnistumisen kannalta, mutta etenkin liiketoiminnallisen onnistumisen kannalta. Pelkkää tuotenimeä ja hintaa ei osta juuri kukaan. Edes verkosta.

Ilahduttavan monet organisaatiot tekevätkin jo erillisen sisältöstrategian. Strategiaa tavataan huolella, kun uusia digitaalisia palveluita suunnitellaan, mutta julkaisun jälkeen ja projektiryhmän siirtyessä elämän tuulissa seuraavien haasteiden pariin myös uuden sisällön laadullinen arviointi tuppaa usein unohtumaan. Resurssejakin on vähemmän - suurenkin yrityksen viestintä ja markkinointi tiivistyy arkitekemisessä nykyään usein yhteen tai kahteen avainhenkilöön.

Kuinka moni sisällöntuottajista muistaa arkisena torstai-iltapäivänä miten tuotekuvaus pitää rakentaa, mitä termejä sovittiin käytettäväksi ja miten sisällöstä tehdään sellaista joka soveltuu valittuihin kanaviin?

Sisältöstrategian osaksi sisällöntuottajille olisikin syytä luoda lunttilapun hengessä pikaopas, josta pääsisi nopeasti tarkistamaan sisällön suuntaviivat niin ihmisiä kuin hakukoneitakin varten. Nopeat vastaukset siihen miten meidän yrityksessä kirjoitetaan tuotekuvaus, uutinen tai referenssitarina helpottavat arkista tekemistä. Uskon, että tulevaisuudessa tiedon rikastaminen ja laadun sekä uudelleenkäytettävyyden varmistaminen näyttelevät monikanavaisessa maailmassa entistä suurempaa roolia. Laatuargumentti on helppo heittää ilmaan, mutta vaikea lunastaa jos sisällöt eivät ole kunnossa. 

Mitä sitten pitäisi vähintään tarkistaa? Tässä oma listani:

  • Vertaa sisältöä sisältöstrategiaan, parhaimmassa tapauksessa strategiasta löytyy kuvaus siitä mitä asioita eri sisältöjä tuottaessa pitää huomioida
  • Tarkista käytetyt termit (käytä sisällössä johdonmukaisesti samoja käsitteitä)
  • Varmista että sisällön metatiedot ovat kunnossa (vähintäänkin otsikko ja kuvausteksti)
  • Varmista että hyödynnät teknisiä ratkaisuja oikein (esim. mikroformaatit, sosiaalisen median upotukset) ja että sisältösivusi suorituskyky (Googlen PageSpeed Insights antaa hyvät lähtötiedot) on kunnossa. 

P.S. Omien asiakkaiden sisältöpuntarointia pääsen jatkossa helpottamaan tarjoamalla julkaisualustaan sisäänrakennetun ”lunttilapputyökalun”, joka arvioi verkkopalvelun sisältöä annettuja kriteereitä vasten. Samalla tarkastetaan sisältöjen toimivuus hakukonenäkyvyyden kannalta ja julkaisun tekninen suorituskyky. Lopputuloksena siis lista sisällöistä ja vinkit siihen miten parantaa niitä sisällöllisesti ja teknisesti. Ihmisille ja koneille luettavaksi ja koettavaksi. Seuraavassa palaverissa puhutaankin siis varmasti (taas kerran) sisällöstä ja sen laadusta.

 

Sisällöntuotanto Käyttökokemus Digitalisaatio