12.4.2019

Case Palmia: Näin automaatio auttaa saamaan enemmän irti markkinoinnista

Crasman on Palmialle kokonaisvaltainen verkkoviestinnän strateginen ja tekninen kumppani. Avainsana yhteistyössä on luottamus.

Kun palveluyhtiö Palmia ryhtyi etsimään kumppania verkkoviestinnän kehittämiseen ja toteuttamiseen, hakusessa ei ollut pelkkä verkkopalvelun toteuttaja.

“Verkkosaitin toteuttajia on markkinoilla pilvin pimein, mutta hidastempoista B2B-liiketoimintaa todella ymmärtävät tekijät ovat harvassa. Päätimme Palmialla jo varhain, että tarvitsemme kokonaisvaltaisen kumppanin verkkoviestintämme kehittämiseen”, viestintäjohtaja Henna Mikkonen-Kemppainen kertoo.

B2B-puolella digimarkkinointi ja -viestintä voi olla vaikeasti mitattavaa. Asiakkuuksia kypsytellään hitaasti eikä markkinointiponnistuksia palkita välittömillä tuloksilla. Palmian kaltaisen toimijan markkinointia haastaa myös palvelujen myymisen luonne: tuote ei ole tasamittatavaraa, eikä yksittäiselle liidille voida suoraan määrittää myynnillistä arvoa.

“Crasman osoitti heti myyntivaiheessa tehneensä pohjatyöt hyvin ja ymmärtävänsä tarpeitamme verkkoviestinnässä. Koko Crasmanin tiimi tuli tapaamaan meitä, ja kemiat tuntuivat kohtaavan erinomaisesti. Meille tuli olo, että voimme luottaa tähän porukkaan.”

Markkinoinnin automaatio auttaa keskittymään olennaiseen

Markkinoinnin automaatio on Palmialle merkittävä työkalu. Automatisoimalla esimerkiksi sähköpostimarkkinointia pystyy vapauttamaan henkilötyöaikaa luovaan työhön, kuten uusien kampanjoiden ideointiin ja sisällöntuotantoon.

Katso videolta Henna Mikkonen-Kemppaisen vinkit markkinoinnin automaation aloittamiseen:



Tulevaisuudessa Palmia aikoo kehittää tekemistään dataohjautuvammaksi ja mitata sisältöjensä menestystä tarkemmin niin HubSpotissa kuin verkkosivustonsakin puolella.

“Markkinointibudjettimme eivät ole suuria, joten on tärkeää, että saamme mahdollisimman paljon vastinetta rahallemme. Crasmanilla on tarjota nimenomaan sellaista teknisen osaamisen, markkinoinnin automaation ja analytiikan synergiaa, joka synnyttää kestävää kasvua”, Mikkonen-Kemppainen kertoo.

Teknistä ja strategista kumppanuutta

Crasmanin yhteistyö Palmian kanssa alkoi verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta. Sivuston ensimmäinen, brändin lanseeraamiseksi tuotettu versio syntyi muutamassa viikossa ja sai kehuja visuaalisuudestaan.

Käyntikorttisivuston jälkeen Palmia ja Crasman ryhtyivät kehittämään Palmian varsinaista verkkopalvelua, jonka moottorina toimii Crasman Stage & Studio. Sivusto on integroitu Palmian keskeisimpiin tuotannonohjausjärjestelmiin, joiden avulla sivustolle nousevat esimerkiksi ruokalistat ja avoimet työpaikat.

Teknisten ratkaisujen lisäksi Crasman on ollut Palmialle digitaalisen markkinoinnin strateginen kumppani. Palmia on hyödyntänyt Crasmanin palveluja HubSpotin käyttöönotossa, markkinoinnin automaation käynnistämisessä ja toteutuksessa, markkinointistrategian laatimisessa, analytiikan käyttöönotossa ja raportoinnissa, sisällöntuotannossa ja verkon visuaalisuuden määrittelyssä.

“Lähdimme digistrategiassamme liikkeelle perusasioista. Yhteisissä työpajoissa määrittelimme Palmian kohderyhmät ja yleisöt, ostajapersoonat ja sisältöpolut. Rakensimme ja otimme HubSpot-järjestelmämme käyttöön yhteisvoimin. Tekeminen on jatkuvaa, ja käymme Crasmanin kanssa kuukausittain läpi markkinoinnin tilannetta, analytiikkaa ja tarvittavia toimia”, Mikkonen-Kemppainen avaa.

B2B-asiakaskin on lopulta ihminen

Yritysten välinen B2B-kauppa on siirtymässä yhä vahvemmin verkkoon. Verkkokaupan perustaminen ei kuitenkaan ole Palmian kaltaiselle toimijalle suoraviivainen prosessi, sillä palvelukokonaisuudet räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaisiksi ja sopimuksia solmitaan toisinaan vasta pitkällisten neuvottelujen päätteeksi.

“Toimialallamme on otettu ensiaskelia tähän suuntaan, mutta monet B2B-verkkokaupat ovat jääneet pintatason toteutuksiksi, joissa tarjouspyyntö kuitenkin lopulta lähtee lomakkeelta myynnille ja kommunikaatio siirtyy sähköpostiin. Olisi hienoa kehittää digitaalista asiakaskokemusta niin, että koko palveluhankinnan kaaren voisi hoitaa verkossa”, Henna Mikkonen-Kemppainen pohtii.

“B2B-toimijoilla on selvästi halu tehdä verkkokauppaa, ja verkossa tapahtuvat ostokset ovat jatkuvasti suurempia. B2C- ja B2B-toimialojen erot olisi syytä tässä kohtaa unohtaa. Molemmissa tapauksissa asiakas on kuitenkin aina ihminen, vaikka tämä edustaisikin yritystä – voitaisiinkin ihan hyvin puhua vain Business-to-Human-kaupasta.”

Crasmanin ilmaisen inbound-oppaan avulla pääset nopeasti alkuun markkinoinnin automaation kanssa: 
 Lataa ilmainen inbound-opas!

Digimarkkinointi Digipalvelut Digitaalinen strategia Referenssit