1.3.2018

Miten rakennan verkkosivuston venäläisille?

Puhuttaessa verkkosivustoista Venäjällä tulee usein ensimmäisenä mieleen hämärät lainsäädännöt ja epäselvät suositukset. Kuinka hyvin oikeasti tunnemme itäisen naapurimme sielunelämää ja tapoja toimia? 147 miljoonan ihmisen meidän silmissämme eristäytynytkin maa pitää sisällään paljon meille tuntemattomia tapoja toimia.

Venäjällä 2015 voimaan tulleen henkilötietosuojalain mukaan Venäjän kansalaisten henkilötietoja pitää käsitellä vain Venäjän rajojen sisäpuolella. Tämän takia useat henkilötietoja keräävät toiminnallisuudet, kuten yksinkertainen palautelomake, uutiskirjeen tilaus tai henkilötietojen käsittelyyn tiiviisti kytkeytyvä markkinoinnin automaatio ovat erityisen haastavia toteuttaa. Henkilötiedot pitää aina lähtökohtaisesti tallentaa ensin Venäjällä sijaitsevalle palvelimelle. Tietoja saa siirtää myös ulkomaille, mikäli käyttäjä on siihen ensin antanut suostumuksensa.


Osa länsimaisista palveluista kuten Salesforce tarjoaa ratkaisua, jossa Venäjälle perustetaan palvelusta täysin oma instanssi, johon paikalliset henkilötiedot tallennetaan. Usein ratkaisun etsiminen koetaan työlääksi ja siihen käytettäviä euroja on vaikea perustella, jos Venäjä ei kuulu yrityksen päämarkkina-alueisiin.

Lokalisointi herättää luottamusta ja parantaa tuloksia


Venäjällä on käytössä kaksi virallista domain päätettä: .ru ja .рф. Verkkosivustolla on suositeltavaa käyttää jompaa kumpaa niistä luottamuksen herättämiseksi. Käyttäisitkö suomalaisena itse mielummin .fi vai jotain vieraskielistä ja hieman tuntematonta domainia? Todennäköisesti valintasi on tuttu, turvallinen ja kotimainen vaihtoehto.

Kuten Kiina, myös Venäjä nostaa esiin lokalisoinnin merkityksen verkossa. Yksi muotti ei sovi kaikille. Yrityksen globaali .com verkkosivusto on tehty usein länsimaat edellä meille tuttuja käytäntöjä ja työkaluja hyödyntäen. Ne voivat kuitenkin olla täysin vieraita suurimmalle osalle ihmisistä maailmanlaajuisesti.

Optimoi verkkopalvelusi Yandex-hakukoneelle


Venäjän suosituin hakukone on Yandex 53 prosentin markkinaosuudellaan. Se tarjoaa lähes samankaltaiset palvelut idässä, mitä Google meillä. Koska Yandex on venäläinen yritys, puhuu se venäjää äidinkielenään. Tämä mahdollistaa erityisen tarkat ja laadukkaat hakutulokset, koska pienetkin kielelliset nyanssit ovat hioutuneet vuosien saatossa. Yandex pitää myös indeksissään Googlea enemmän venäjänkielisiä sivustoja.

Verkkosivuston URL-osoitteisiin on syytä kiinnittää huomiota ja ne kannattaa käännättää muun sisällön ohella kyrilliseen tai transliteroituun muotoon. Transliteroidussa versiossa kyrilliset kirjaimet on muunnettu länsimaisiksi merkeiksi. Perinteisesti sivustoilla on käytetty englanninkielisiä osoitteita, jotka aukeavat huonosti tai eivät lainkaan venäjän kielellä tietoa etsivälle käyttäjälle.

Jos ja kun hakukonemarkkinointiin käytetyt varat eivät tuokaan sivustolle uusia potentiaalisia liidejä tai ostajia, löytyy vika todennäköiseti väärin kohdennetuista varoista. Myös Yandexissa voi tehdä hakukonemarkkinointia. Sielläkin pätee tuttu sääntö: “Mainosta siellä, missä kohderyhmäsi on.”

Yandex tarjoaa myös karttapalveluita Google Mapsin tilalle, jotka ovat Venäjällä astetta tarkempia kuin tutulla yhdysvaltalaisella kilpakumppanilla.

Sosiaalisen median eroavaisuudet


Venäjän suosituimmat sosiaalisen median kanavat järjestyksessä ovat vKontakte (https://vk.com/), Odnoklassniki (https://ok.ru/) ja meillekin tuttu Facebook (https://www.facebook.com/). Lisäksi käytössä on paljon muitakin meille tuntemattomampia palveluita, kuten videopalvelu rutube ja Google+:n kaltainen mail.ru.

Kaikista sosiaalisen median postauksista huolehtii yrityksissä usein joku tehtävään nimetty ihminen tai työ on kokonaan ulkoistettu. Viestit räätälöidään someen sopiviksi kirjoittamalla mielenkiintoinen teaser-teksti ja tekemällä sitä varten sopiva kuva oikeilla rajauksilla, jotta sisältö olisi mahdollisimman vetovoimainen verkossa. Valitettavan usein somepostauksista vastuussa oleva henkilö tai yritys ei kuitenkaan kykene tekemään sitä aidosti paikallisesti. Venäläisille tuputetaan englantia tai hyödynnetään automatiikkaa niin, että uusimmat venäjänkieliset uutiset verkkosivustolla nousevat räätälöimättöminä someen. Silloin niistä muodostuu harmaa ja tylsä lista, jota kukaan ei jaksa seurata.

Viisasta onkin etsiä natiivi venäjänkielinen luomaan aidosti paikallista some-sisältöä. Näin myös venäjänkielisen somekanavan orgaaninen kasvu lähtee käytiin ihan uudella tavalla ja tuottaa varmasti positiivista kasvua myös verkkosivuston puolella.

Toimenpiteet tuloksellisen venäläisen verkkosivuston rakentamiseen

 

  1. Huomioi henkilötietojen keräämiseen ja käsittelyyn liittyvä venäläinen lainsäädäntö
  2. Lokalisoi sisältö venäjäksi ja tarkistuta se natiivia venäjää puhuvalla henkilöllä laadun varmistamiseksi. Huomioi myös domainin ja URL-osoitteiden lokalisointi
  3. Optimoi sivustosi Yandex hakukoneelle
  4. Hyödynnä Yandexin tarjoamia paikallisia työkaluja kuten karttoja ja hakukonemarkkinointia
  5. Käytä vain niitä somekanavia, joita Venäjän markkina-alueella käytetään ja pyri hyödyntämään paikallista sisällöntuotantoa
Käyttökokemus Lokalisointi Verkkopalvelut SEO