4.4.2017

Miten perustella investointi tuotetiedon hallintaan?

Tuotetietojen rikastaminen ja hallinnointi vie usein kohtuuttoman suuren osan markkinoinnin voimavaroista, jos tuotteita ja julkaisukanavia on paljon. Päätös investoida tuotetiedonhallinnan ratkaisuun on helpompi tehdä, kun sen tuomat hyödyt esitetään selkeinä numeroina.

Jos luet tätä tekstiä, olet kenties itse jo tunnistanut tuotetiedonhallinnan järjestelmän (PIM) tarpeen. Saatat olla juuri se ihminen, jonka työaika täyttyy tuotetietojen penkomisesta, kirjoittamisesta ja versioinnista moneen kertaan lukuisiin kanaviin. Kiroilet kopioi-leikkaa-liimaa-härdellin keskellä ja haaveilet, että voisit katsoa vähän huomista pidemmälle ja keskittyä markkinointistrategian toteuttamiseen. Mutta miten sitten esittää PIM-hankinta kaikille päätöksentekijöille siten, että hyöty tulee näkyviin selkeinä numeroina?

Aloita listaamalla tuotetiedon rikastamisen haasteet

Asiaan kannattaa pureutua nykytilannetta kartoittamalla. Mitä rikas tuotetieto on meille? Mihin sitä tarvitaan? Minkälaisia vaiheita tuotetietojen rikastamiseen nyt vaaditaan? Ketkä sitä tekevät ja mistä tieto haetaan?

Tutki pullonkaulat ja päällekkäiset työt ja tee arvio esimerkiksi yhden tuotteen tietojen keräämiseen ja rikastamiseen vaaditusta ajasta ja resursseista. Aseta tuotteen rikastamiselle hinta ja kertaa se tuotteiden määrällä esimerkiksi kvartaalitasolla tai sesongeittain. Usein mutkikas tuotetiedon rikastamisen prosessi vaikuttaa suoraan myös tuotetietojen laatuun. Kustannuksia voi siis arvioida myös menetettyjen mahdollisuuksien kautta. Huonot tuotekuvaukset verkkokaupassa vaikuttavat hakukonelöydettävyyteen ja tuotteen vetovoimaisuuteen. Kuluttajatuotteissa ja kasvavissa määrin myös teollisella puolella kilpailu on usein niin kiivasta, että erottautuminen tapahtuu juuri sisällön tasolla.

Seuraavassa on kuvitteellinen, vaikkakin totuudenmukainen esimerkki tuotetietojen rikastamisesta vaatteiden maahantuojalta:

  •  Markkinointipäällikkö Maija lataa toiminnanohjausjärjestelmästä csv-tiedoston, jossa on kaikkien 250 uuden tuotteen tekniset tiedot.
  •  Maija täyttää jälleenmyyjien Excel-tiedostoja (42 kpl), joissa vaaditaan vaihteleva määrä rikasta tuotetietoa. Esimerkiksi lyhyitä ja pitkiä kuvauksia, hoito-ohjeita ja yksityiskohtia, kuten taskujen määriä.
  •  Maija kopioi käsin osan tiedoista aiemmista tuoteversioista, mutta uusimpien versioiden löytäminen on työlästä - suuri osa kuvauksista pitää laatia kokonaan alusta.
  •  Osaan kohdista Maija kysyy tietoja tuotepäälliköiltä sähköpostilla, perää vastauksia ja kirjaa niitä saapumisjärjestyksessä.
  •  Maijan kollega Timo tekee samaa työtä viereisessä huoneessa toisille jälleenmyyjille.
  •  Tuotekuvat ovat oma rumbansa, osasta on saatavilla valmistajan kuvat, mutta ne edellyttävät resoluution ja kuvakoon muunnoksia. Osa kuvista löytyy Maijan ja Timon koneilta, mutta uusimpien versioiden etsiminen vie aikaa.
  •  On kiire, koska sama materiaali pitäisi kääntää myös ruotsiksi, saksaksi ja ranskaksi ennen uuden malliston julkaisemista.
  •  Tuotekuvausten saaminen ajoissa verkkokauppaan, -sivustolle, mainoksiin, kivijalkaan ja kuvastoihin on hirveä urakka.
  •  Kuvastot pitää taittaa käsin kaikille kielille.
  •  Kuvasto tulee painosta, mutta siinä on jo osittain vanhentunutta tietoa, joita myyjät korjailevat punakynällä.
  •  Tuotetieto ei vieläkään ole toivotulla tasolla, esimerkiksi personointia ei ehditty tehdä.
  •  Uusi tuote-erä saapuu…

Euroja tarjolla – rikas tuotetieto tuo asiakkaita

Koska arkisen aherruksen tuska ei välttämättä välity päätöksentekijöille asti, asiaa kannattaa tutkia myynnin kasvun näkökulmasta. Hyvin toteutettu tuotiedonhallinta tuo yhteen paikkaan kaikki yksittäisen tuotteen tiedot: tekniset tiedot ja hinnat, kaikki kuvaukset, jälleenmyyjien vaatimat yksityiskohdat sekä kuvat kaikkine versioineen. Hyvän PIM-toteutuksen avulla voit

  • nopeuttaa tietojen rikastamista
  • tuoda markkinoille entistä enemmän tuotteita
  • nopeuttaa tuotteiden markkinoille tuloa
  • laajentaa kielivalikoimaa
  • luoda tuotteille entistä parempia ja personoidumpia kuvauksia
  • julkaista materiaaleja helposti kaikissa toivotuissa kanavissa
  • varmistaa tietojen ja brändin yhtenäisyyden kaikissa julkaisuissa
  • kehittää oman henkilöstön tuotetietämystä ajantasaisen tiedon avulla
  • automatisoida painettavien materiaalien taiton ja luoda erilaisia kohdennettuja kuvastoja ja tarjouksia.

Edellisten pohjalta voit tehdä euromääräisen arvion siitä, miten paljon lisämyyntiä hyvä PIM-ratkaisu voi yrityksellesi tuoda. Näin investointipäätös voi nojata mitattavaan tietoon ja konkreettisiin tavoitteisiin. Tai jos myyntipotentiaalia on vaikea arvioida, voi kolikon kääntöpuolen tarkastelu tuoda arvokasta tietoa. Ovatko tuotelanseeraukset joskus myöhästyneet hitaiden prosessien takia? Onko uuden markkinan avaaminen arveluttanut, kun resurssit riittävät vaivoin nykyisten kielien ylläpitoon? Tai estääkö nykyinen toimintamalli jälleenmyyntikanavien lisäämisen?

Markkinointi kunniaan!

Suomalaisissa yrityksissä markkinoinnin osaajia on usein hyvin vähän. Olisikin hienoa, jos taitavien ja koulutettujen ihmisten työpanos kohdistuisi ydinliiketoiminnan edistämiseen ja kaupan kasvattamiseen mekaanisten työvaiheiden sijaan. PIM voi olla avain asiaan.

Lataa opas: Tarvitsemmeko PIM-järjestelmän?

Lue lisää tuotetiedon hallinnasta

Jos haluat syventyä aiheeseen tutkimustiedon valossa, suosittelen lukemiseksi Jorij Abrahamin teosta Product Information Management. Theory and Practice. Springer (2014). Teos on saatavilla useissa verkkokirjakaupoissa.

 

Sisällöntuotanto Verkkokauppa Tuotetiedonhallinta Aineistonhallinta