31.7.2018

Miten muka viikossa pääsee UX-guruksi? Kokemuksia NN/g:n Amsterdamin huippukonferenssista

Sain tänä keväänä ainutlaatuisen mahdollisuuden: Viikko suunnittelun huippukoulutusta Nielsen Norman Groupin järjestämässä käyttäjäkokemuskonferenssissa.

Konferenssi on yksi NN/g:n lukuisista koulutustapahtumista. Matkan tavoitteena oli päästä kärryille viimeisistä käytettävyysalan käänteistä, ja tuoda reppukaupalla oppia Crasmanin suunnittelijoiden ja asiakkaiden käyttöön.

Kurssit olivat intensiivisiä ja erinomaisen hyviä. Kursseiksi valikoituivat:

  • One-Person UX Team Toolbox - työkaluja asiakasprojekteihin, joihin osallistutaan vain yhden tai kahden suunnittelijan voimin.
  • Emerging Patterns in Web Design - katsaus nykyisiin verkkopalvelutrendeihin ja tulevaisuuden teknologioihin.
  • Information Architecture - kuinka sisältö tulisi kategorisoida ja järjestää palvelussa, ja miten sisältörakennetta voi testata kuluttajilla ja käyttäjillä.
  • Navigation Design - kuinka informaatioarkkitehtuurista (yllä) muodostetaan toimiva navigaatio, ja miten helpotetaan käyttäjien liikkumista verkkopalvelussa.
  • UX Deliverables - minkälaisia tuotoksia suunnittelijan tulisi tehdä asiakkaita, oman yrityksen asiakkuuspäälliköitä ja palvelun kehittäjiä varten.

Opiskelu oli haastavaa siitäkin huolimatta, että pohjalla olevat käytettävyysopit olivat tuttuja jo omilta opiskeluajoilta. Kursseilla ei takerruttu perusasioihin, vaan aivan oikein oletettiin, että osallistuja on jo käytettävyysammattilainen, joka haluaa syventyä ja soveltaa teoriaa entistä paremmin käytäntöön. Ei viikossa siis päässytkään nollasta UX-guruksi, vaan pohja oli pitänyt luoda ensin.

Monet kysyivät, mikä oli pysäyttävin tai yllättävin oppi viikon aikana. Todennäköisesti se, että valitettavasti edelleen iso osa suunnittelijan aikaa kuluu perusteluihin siitä, miksi käyttäjälähtöisyys on tärkeää. Luentokalvoissa siteerattiin Dave Maloufia: “90% of the work of being a UX designer is evangelism.” Toiveenani onkin, että voisin jatkossa olla entistäkin enemmän tekemisissä asiakkaitteni asiakkaiden ja palveluiden käyttäjien kanssa - Asiakkaat, vaatikaa sitä minulta ja muilta suunnittelijoilta. 😊 Näin suunniteltavan palvelun käytettävyys, asiakastyytyväisyys ja tuottavuus paranevat ihan itsestään!

Kokonaisuudessaan opiskeltavat asiat olivat siis tuttuja, mutta nyt niihin sai uudenlaisen otteen ja näkökulman, mikä helpottaa oppien soveltamista työssä. Olen erityisen kiitollinen Crasmanille tästä koulutuksesta, joka ei ollut pelkästään yksi täytetty unelma, vaan loistava työkalupakki koko suunnittelun strategiseksi kehittämiseksi Crasmanilla.

Entäs nyt? Syksylle on luvassa paitsi opitun sisällyttämistä omiin projekteihin, myös oppien viemistä eteenpäin muille Crasmanin suunnittelijoille. Meidän asiakkaita tullaankin piakkoin hellimään aivan uudella tavalla. 💖 Ensimmäiset opit saatiinkin jo heti käytäntöön, kun aloitin suunnittelemaan erään autoliikkeen tulevaa verkkopalvelua. 😉

Lauri,
UXC

Alla olevat kuvat liittyy. Fiiliksiä viikon varrelta ja totta kai viimeisenä sertifikaatin yhteyteen liimattu kaverikuva. Siinä riemukas suunnittelija-padawan pääsi tapaamaan idolinsa Jakob Nielsenin, yhden käytettävyysalan kuninkaista.

Design-AnkkaVälipalaTarroja

 

 

 

 

 

Jedimestari ja padawan

Käyttökokemus Suunnittelu luova nörtti