21.8.2018

Ilman sisältöä ei ole mitään – Crasmanin inbound-tiimi myllää digipalvelujen pölyttyneitä ajattelumalleja

Crasman vastaa asiakaslähtöisen markkinoinnin ja markkinoinnin automaation kasvaneeseen kysyntään nyt täysimittaisella inbound-yksiköllä, joka toimittaa asiakkaille sisällöntuotannon, kasvumarkkinoinnin, hakukoneoptimoinnin ja maksetun näkyvyyden palveluita. Crasmanista tuli elokuussa HubSpotin Gold Partner.

“No nyt se saitti on valmis, jonkun pitäis vaan raapia sinne jotain tekstejä.”

Edelleen liian usein digitaalisen palvelun suunnitteleminen aloitetaan teknisistä lähtökohdista ja sisältöön kiinnitetään huomiota vasta prosessin loppupuolella. Alalle syvään juurtunut toimintatapa tuottaa muodollisesti toimivia ratkaisuja, jotka käyttäjän silmään näyttäytyvät haastavina, vaikeaselkoisina tai toiminnallisesti takaperoisina.

Crasmanin luovat nörtit ovat pitkään olleet vahvoja digitaalisten palveluiden teknologiatoimittajia ja suunnittelijoita. Yhdistämme nyt digitaalisen liiketoiminnan suunnittelun, käyttäjälähtöisen designin, teknisen toteutuksen ja sisällöntuotannon tavalla, jonka avulla ihmiset löytävät asiakkaidemme äärelle ja pysyvät heidän palvelujensa käyttäjinä entistäkin paremmin.

“Meillä herättiin siihen, että timanttisinkin palvelu vaatii onnistuakseen erinomaista sisältöä ja markkinointityötä. Teknisen toteutuksen ja suunnittelun ollessa jo hallussa oli luonnollista lähteä laajentamaan liiketoimintaa sisältöjen, strategiatyön ja markkinoinnin suuntaan”, Crasmanin strategiajohtaja Samuli Hokkanen luonnehtii.

Inbound-markkinointi on asiakaskeskeistä markkinointia, jossa asiakasta autetaan jo ennen ostotapahtumaa viemällä tämä esimerkiksi blogikirjoitusten, oppaiden tai ilmaisten konsultointien äärelle. Inbound-markkinoinnin tavoitteena on rakentaa luottamuksellista ja henkilökohtaista suhdetta, jonka seurauksena asiakkaat ostavat tuotteita tai palveluita.

Lue myös: Mitä on Inbound-markkinointi ja mitä hyötyä siitä on?

Syventyvä sisältöosaaminen näkyy myös Crasmanin tuoreena HubSpot Gold Partner -sertifiointina. HubSpot on maailman suosituin markkinoinnin automaatiojärjestelmä, joka sisältää työkalut sähköpostimarkkinointiin, verkkojulkaisemiseen, hakukoneoptimointiin, asiakastiedon hallintaan (CRM), myyntiin ja kattavaan analytiikkaan. Gold Partner -sertifioinnin myötä Crasman ja sen asiakkaat pääsevät aiempaa nopeammin kiinni HubSpotin uusiin ominaisuuksiin ja asiakkaat saavat meiltä HubSpot-palveluilleen paremman tuen.

Crasman on nyt HubSpotin Gold Partner.

”Toimintaperiaatteemme on kouluttava: pyrimme siirtämään osaamista asiakkaalle ja auttamaan tätä tarjoamalla sparrausta sekä lisäkäsiä, kun asiakkaan omat resurssit loppuvat kesken”, Samuli Hokkanen avaa.

Lataa HubSpot-opas

Palveluja oikeille ihmisille

“Sisältöjen suunnittelu lähtee asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämisestä. Liiketoiminnan ymmärrys puolestaan syntyy siitä, kun pääsemme mukaan suunnitteluun riittävän aikaisessa vaiheessa. Uuden tiimin myötä kykenemme palvelemaan asiakkaita läpi koko ketjun: strategiasta sisällöntuotantoon, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun, tekniseen toteutukseen ja jatkuvaan kehittämiseen”, sisältöstrategi Mari Siukonen kertoo.

Esimerkkitapaus sisältö- ja käyttäjälähtöisestä suunnittelusta voi olla vaikkapa autoliikkeen verkkokaupan hakutoiminto. Teknisistä lähtökohdista haun olisi helppo pohjautua pelkkiin automerkkeihin ja -malleihin. Moni kuluttaja ei kuitenkaan uuden auton ostopäätöstä valmistellessaan ole vielä lukittautunut tiettyyn autoon, vaan saattaa lähestyä hankintaansa sellaisilla kriteereillä kuin “tilava perheauto” tai “vähäpäästöinen farmari”. Niinpä verkkokauppakin on hyvä suunnitella tunnistamaan tällaisia vapaamuotoisempia hakuja ja ohjaamaan ostajat näin tehokkaammin kriteerit täyttävien ajoneuvojen äärelle.

Kohisten kasvanut sisältömarkkinointi ei ole ohimenevä trendi, vaan digipalvelujen uusi standardi. Päätös lähestyä kuluttajaa tämän tarpeet huomioiden ja henkilökohtaisella otteella on kestävä keino uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi.

“Haluamme muuttaa asiakkaidemme ajattelutapaa siitä, mitä kautta asioita lähdetään miettimään verkkosivujen rakenteeseen ja mainontaan liittyen. Kun sisältömarkkinointi on mukana pohdinnassa alusta asti, sitä voidaan paremmin kohdentaa niille ihmisille, joita myytävien tuotteiden tai palvelujen voi oikeasti olettaa kiinnostavan. Näin kuluttajat löytävät niiden äärelle tehokkaammin ja käyttäjäkokemus paranee”, kasvustrategi Nina Ritakallio pohtii.

“Mainonta on muuttunut paljon eikä asiakaskokemusta voi jättää huomiotta. Laadukas mainos pyrkii ratkaisemaan asiakkaan ongelman. Markkinoinnilla ei vain kalastella tyhjiä klikkauksia ärsyttävällä spämmillä, vaan saadaan aikaan mainontaa, joka on oikeasti sekä mainostajalle että loppukäyttäjälle hyödyllistä. Asiakkaat kyllä osaavat tunnistaa perinteiset mainokset ja jättävät ne alati vähemmälle huomiolle”, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Raine Hilpi kertoo.

Crasmanin palvelutarjonta käsittää nyt muun muassa inbound-markkinointia ja markkinoinnin automaatiota, sisällöntuotantoa, digitaalisen liiketoiminnan konsultointia ja koulutuksia, hakukoneoptimointia ja -markkinointia, Google Ads-, Facebook- ja LinkedIn-mainontaa sekä natiivimainontaa. Kaiken keskiössä on aina kiinnostava, laadukas ja käyttäjälähtöinen sisältö, joka houkuttelee vastaanottajan palvelujen äärelle.

“Digitaalisen markkinoinnin lainalaisuudet muuttuvat välillä sellaiseen tahtiin, että heikompaa hirvittää. Muuttuvassa digimaisemassa pitää pystyä reagoimaan ja kehittämään omaa tekemistään toisinaan ripeästikin. Crasmanilla ollaan hyvin perillä alan uusimmista tuulista ja opetellaan jatkuvasti uutta. Niinpä meillä pyritäänkin aina reagoimaan ja oppimaan uutta asiakkaan puolesta, jotta tämä voi keskittyä olennaiseen”, sisältöspesialisti Arttu Rantakärkkä summaa.

Hakukoneoptimointi SEO Inbound Hubspot CRM Sisällöntuotanto Käyttökokemus Markkinointi Digipalvelut Crasman Digitaalinen strategia