1.3.2019

Näin saat parempia tuloksia Google Ads -hakumainonnallasi

Jos verkkopalvelun hakokoneoptimointi on kunnossa, ei ihan jokaista tuotetta ja palvelua kannata lähteä markkinoimaan avainsanojen kautta – etenkään jos budjetti on rajallinen.

Osallistu Google Ads -hakumainonnan tehokoulutukseen keskiviikkona 27.3.2019, klo 12:30-16:00

Ostajille verkkokaupat tuovat helpotusta arkeen, mutta miten on kauppiaiden laita? Verkkokauppa voi parhaimmillaan olla rahasampo liiketoiminnalle, mutta valitettavan usein verkkokauppiaan arki on melko hikistä puuhaa.

Riippumatta yrityksen toimialasta tai verkkokaupan koosta ostoprosessin olennaisimmat vaiheet tulee aina huomioida:

  1. Tavoittavuus. Ilman relevanttia, hakukoneoptimoitua sisältöä ja aktiivista markkinointiviestintää verkkokauppaa ei löydetä.
  2. Käyttökokemus. Hyvä verkkokauppa on nopea, selkeä, informatiivinen ja tarjoaa monipuoliset maksu- ja toimitusvaihtoehdot – unohtamatta läsnäolevaa asiakaspalvelua, joka reagoi nopeasti, jos asiakkaalla on ongelmia tai kysyttävää.
  3. Jatkuvuus. Kertatilaus verkkokaupasta ei riitä tekemään asiakasta, vaan tarvitaan jatkuvaa huolenpitoa, palvelua ja keskustelua jotta sinut muistettaisi myöhemminkin

Tässä kirjoituksessa pureudun ensimmäiseen kohtaan, eli verkkokaupan markkinointiin Google Ads -hakumainonnalla ja ennen kaikkea sen tuloksekkaaseen avainsanaoptimointiin.

Aloita etsimällä ne avainsanat, joista on oikeasti hyötyä bisnekselle

Olen urani aikana törmännyt useisiin erittäin hyvin optimoituihin Google Ads -kampanjoihin, jotka eivät kuitenkaan ole olleet kannattavia verkkokauppiaan näkökulmasta.

Yleisin syy on ollut liiallinen määrä avainsanoja suhteessa budjettiin.

Eräs verkkokauppias lähestyi minua hiljattain ongelmansa kanssa. Hänen Google Ads -hakumainontansa generoi hyvin liikennettä verkkokauppaan, mutta ROAS (Return On Ad Spend) oli huono.

Pikaisen Excel-jumpan kautta sain huomata, että lähes 80 prosenttia mainosbudjetista paloi avainsanoihin, joiden tuotto oli joko erittäin pieni tai negatiivinen.

Samainen Excel-taulukko paljasti karun totuuden:

Lähes 90 % avainsanoista oli verkkokaupasta ostamisen kannalta turhia.

Käydessämme listaa läpi asiakas huomasi, että osa avainsanoista keskittyy tuotteisiin, joissa on ollut viime aikoina laatuongelmia ja jotka ovat poistumassa valikoimasta. Avainsanalista kutistui edelleen ja jäljelle jäi noin 20 liiketoiminnan kannalta relevanttia ja myyvää avainsanaa.

Jos verkkopalvelun hakokoneoptimointi on kunnossa, ei ihan jokaista tuotetta ja palvelua kannata lähteä markkinoimaan avainsanojen kautta – etenkään jos budjetti on rajallinen.

Hienosäätöä hakulauseisiin ja avainsanoihin

Kun Google Ads -mainonnassa määritellään mainontaa triggeröiviä avainsanoja ja hakulauseita, usein vältetään laajoja hakuja (broad match).

Olen kuitenkin usein saanut hyviä tuloksia käyttämällä laajoja, geneerisiä hakutermejä, mutta rajoittanut mainosten näkyvyyttä kattavalla negatiivisten hakutermien luettelolla.

Negatiivisien avainsanojen käytössä tulee aina ottaa huomioon oman kampanjan strategia:

  1. Haluatko näkyä tilanteissa, joissa käyttäjä hakee selkeästi toista brändiä / tuotetta / palvelua?
  2. Haluatko näkyä tilanteissa, joissa käyttäjä hakee julkisia tuotearvioita / käyttökokemuksia tuotteesta / palvelusta?
  3. Haluatko näkyä tilanteessa, jossa käyttäjä hakee esimerkiksi lisäpalvelua tai tuoteominaisuutta, johon et pysty vastaamaan?

Lähes poikkeuksetta mainonnan konversioprosentti on parempi, kun mainonnan näkyvyyttä rajoitetaan negatiivisilla hakulauseilla.

Millaisiin tuloksiin hakusanojen optimoinnilla voi päästä?

Reilu vuosi sitten optimoin paikallisen kivijalkayrityksen valtakunnallista niché -verkkokaupan Google Ads -mainontaa pelkästään avainsanojen kannattavuuden optimoinnin avulla. Neljän kuukauden jälkeen tulokset olivat seuraavat:

  • Mainonnan klikkimäärät kasvoivat 500 prosenttia
  • Kasvaneista mainonnan kuluista huolimatta ROAS parani ja nousi 340 prosenttiin
  • Liikenteen määrä verkkokaupassa kasvoi 125 prosenttia
  • Myös orgaaninen hakuliikenne kasvoi jopa 120 prosenttia
  • Myynti verkkokaupassa kasvoi 230 prosenttia
  • Transaktioiden määrä kasvoi 170 prosenttia
  • Keskiostoksen arvo kasvoi 20 prosenttia
  • Verkkokaupan konversioprosentti kasvoi 20 prosenttia

Avainsanaoptimointi on vasta alkua

Edellä mainittu asiakas sai avainsanaoptimoinnin avulla verkkokauppansa kannattamaan, mutta tässä optimointityössä pureuduttiin vasta ostoprosessin ensimmäiseen vaiheeseen – markkinointiin.

Seuraavassa vaiheessa olisikin ensiarvoisen tärkeää pureutua itse verkkokauppaan ja miettiä, kuinka verkkokauppaa voisi kehittää siten, että ostamisen konversioprosentti paranisi – pienikin parannus konversioprosentissa vaikuttaa merkittävästi verkkokaupan tuottoon. Osallistu Google Ads -hakumainonnan tehokoulutukseen keskiviikkona 27.3.2019, klo 12:30-16:00

 

Markkinointi Google Ads Hakukoneoptimointi Asiakaskokemus Inbound Verkkokauppa