16.10.2018

Case Dixu: Crasman teki asuntoalan uudistajien ideoista todellisuutta

Dixun tavoite on uudistaa asuntoalan parkkiintuneita käytäntöjä tarjoamalla kuluttajille turvalliset työkalut asunnon ostamiselle ja myymiselle itse. Crasman toteutti kunnianhimoisen yrittäjäkolmikon konseptin valmiiksi verkkopalveluksi, joka on nopeasti löytänyt käyttäjänsä ja kerää kehuja toiminnallisuudestaan.

Dixun takana on kolme pankkialan ammattilaista, jotka saattoi yhteen turhautumus asuntokaupan kankeutta ja läpinäkymättömyyttä kohtaan.

“Samassa työpaikassa työskennellessämme manasimme usein kahvitauoilla, kuinka kuluttajien välisessä suorassa asuntokaupassa on suhteettoman monta kompastuskiveä ottaen huomioon, kuinka yksinkertaista se lopulta voisi olla. Lähdimme pohtimaan, kuinka alaa voisi uudistaa ja tehostaa uudenlaisen digipalvelun keinoin”, Dixun toimitusjohtaja Aki Kujala avaa.

Suurin osa asuntokaupasta kulkee edelleen välittäjien kautta. Asuntojen itsemyynti on kuitenkin kasvava trendi etenkin pääkaupunkiseudulla ja yliopistokaupungeissa, joissa yksiöiden ja kaksioiden menekki on suurta. Välittäjän palkkaaminen voi olla etenkin opiskelijoille ja nuorille pariskunnille huomattava menoerä, josta moni mieluusti säästäisi. Dixun tarkoitus ei silti ole anastaa leipää välittäjien suusta. Palvelukonseptia on kehitetty hyvässä yhteistyössä Kiinteistövälitysalan Keskusliiton kanssa.

Crasmanin ratkaisu

Alussa Kujalalla, Miro Erikssonilla ja Alex Silvennoisella oli vain ajatus: kuluttajille pitäisi luoda digitaalinen palvelualusta, jossa he voisivat tehdä turvallisin mielin asuntokauppaa ilman välittäjää. Kun ajatukselle ryhdyttiin etsimään toteuttajaa, apuun saapui Crasman.

“Crasmanilla on markkinoilla maine positiivisena ja kokonaisvaltaisena tekijänä. Arvostamme etenkin sitä, että kaikki Dixun toteuttamiseksi vaadittu osaaminen – graafinen ilme, käyttäjäkokemuksen suunnittelu ja tekninen toteutus – löytyi yhdestä paikasta”, Miro Eriksson kertoo.

“Crasman vakuutti heti kättelyssä osaamisellaan, ammattitaidollaan ja kyvyllään hallita laajoja projektikokonaisuuksia. Meillä oli kasa ideoita, joista otettiin heti koppi ja saatiin aikaiseksi palvelukonseptin iso kuva. Meille oli tärkeää myös se, että valitsemamme kumppani pystyy tarvittaessa skaalaamaan palvelua vastaamaan myös kansainvälisiin tarpeisiin, mikä on pitkän aikavälin tavoitteemme”, Alex Silvennoinen kertoo.

Dixun suunnittelussa korostui etenkin käyttäjälähtöisyys. Asuntoa myyvän tai ostavan henkilön täytyy voida tuntea olonsa turvalliseksi palvelun äärellä, eikä palvelu saa sisältää yhtään ikävää yllätystä tai epäonnistumisen paikkaa. Siksi mahdollisten eri käyttäjäpolkujen kartoittamiseen ja suunnitteluun käytettiin huomattavasti aikaa ja vaivaa. Käyttäjäsuunnittelusta oli Crasmanilla vastuussa suunnittelija Lauri Rummukainen.

“Koimme hyödylliseksi antaa käyttäjätestauksen niin sanotusti dixulaisten ‘omiin käsiin’, eli ohjeistimme heitä oikeanlaisen testaamisen saloihin sen sijaan, että he itse keksisivät käyttäjien mahdollisesti kohtaamia ongelmia. Näin saimme heille ymmärrystä siitä, mitä käyttäjälähtöisyys vaatii, ja mitä he oikeastaan ovat tarjoamassa asiakkailleen. Sikäli kun Dixun liiketoiminta toivottavasti ja mitä ilmeisimmin kasvaa, heille voi jossain kohtaa nousta tarve omalle kehitystiimille. Näiden kokemusten valossa heidän on huomattavasti helpompi vaatia käyttäjälähtöistä osaamista myös omilta kehittäjiltään ja suunnittelijoiltaan”, Rummukainen miettii.

dixu

Palvelun julkistamisen jälkeen vastaanotto on ollut positiivista ja käyttäjät ovat löytäneet Dixun pariin hyvin. Kehuja ovat keränneet etenkin toiminnallisuus ja ulkoasu. Yhteistyö Nordean ja Ifin kanssa mahdollistaa myös asuntolaina- ja -vakuutuspalvelujen tarjoamisen yhdestä paikasta.

“Dixun suunnitteleminen oli hieno oppimatka, josta ammennamme varmasti paljon myös tuleviin projekteihin. Käyttöliittymän suunnittelua helpotti oma henkilökohtainen kiinnostukseni asuntokauppaa kohtaan ja olikin helppo asettua käyttäjän asemaan miettimään, mitä asunnon ostaja lopulta toivoo palvelulta. Myyjän polun suunnittelu puolestaan oli haastavin osuus, jonka kanssa käytiin läpi parikin kokonaan eri versiota. Lopputulokseen voi kuitenkin olla erittäin tyytyväinen”, Crasmanin suunnittelija Sonja Kujansuu pohtii.

Dixulaiset kehuvat Crasman-yhteistyössä ammattimaista otetta, kokonaisvaltaista osaamista ja toimivaa kommunikaatiota, jonka ansiosta kaikki palvelussa julkaisun jälkeenkin havaitut bugit on korjattu ripeästi.

“En voi kylliksi alleviivata sitä, miten haastavaa yrityksen perustaminen ja idean saattaminen valmiiksi palveluksi on. Crasman on ollut tässä korvaamaton apu ja sparraamiskumppani. Crasman ei ole toisaalta liian iso tai jäykkä toimija, muttei myöskään liian pieni. Olemme saaneet juuri sitä laatua, mitä lähdimme hakemaankin”, Aki Kujala kertoo.

“Oli mukavaa pallotella Dixun perustajien paikoin lennokkaitakin ajatuksia ja nähdä niiden ottavan lopullista muotoaan. Toimme pöytään myös omia ehdotuksiamme, joista esimerkiksi asunnon pikakatselu päätyi valmiiseen tuotteeseen saakka”, Sonja Kujansuu kertoo.

Dixun ja Crasmanin yhteistyö jatkuu edelleen palvelun jatkokehittämisen merkeissä. Tulevaisuudessa Dixun on tarkoitus tarjota palveluja ja työkaluja myös kiinteistövälittäjille. Myös Crasmanin tarjoamat sisältöpalvelut ovat dixulaisten kiikareissa.

“Esimerkiksi blogit ovat alati kasvava osa yritysten imagoa ja markkinointia. Markkinoilla olisi varmasti tilausta valmiiksi pureskellulle hyödylliselle asiantuntijasisällölle asuntoalalta”, Aki Kujala miettii.

Dixun Alex Silvennoinen, Aki Kujala ja Miro Eriksson kehuvat Crasman-yhteistyötä toimivaksi.Dixun Alex Silvennoinen (vas.), Aki Kujala ja Miro Eriksson kehuvat Crasman-yhteistyötä toimivaksi.

Referenssit Digipalvelut Asiakaskeskeisyys Digitaalinen strategia User experience Suunnittelu Käyttökokemus