28.1.2019

B2B-verkkokaupalla ja Magentolla menee lujaa – oletko mukana?

Sähköisestä kaupankäynnistä on tullut kuluttajien suosima tapa hankkia tuotteita ja palveluita. Osin samasta syystä yritysten välinen B2B-kauppa on siirtymässä yhä vahvemmin verkkoon.

Tutkimusyhtiö Forresterin Yhdysvaltoja käsittelevän B2B-ennusteen 2015–2020 mukaan 56 prosenttia yrityksistä tekee yli puolet työhön liittyvistä hankinnoistaan verkossa vuoden 2017 jälkeen. Mittasuhteet ovat valtavat, sillä globaalin B2B-verkkokauppamarkkinan kokonaisarvoksi 2018 on arvioitu 10,6 biljoonaa dollaria, joka on yli viisi kertaa suurempi kuin B2C-verkkokauppamarkkinan kokonaisarvo.

Sen sijaan, että B2B-ostajat käyttäisivät puhelinta tai sähköpostia tuotteen ominaisuuksien, saatavuuden tai hinnan selvittämiseksi, he suosivat itsepalvelua verkossa. Koska B2B-ostajat ovat ihmisiä siinä missä kuluttaja-asiakkaatkin, monet B2C-verkkokaupoista tutut ominaisuudet, kuten mobiilikäyttö, tuotesuositukset ja hakukonelöydettävyys pätevät sellaisenaan myös B2B-verkkokauppaan.

Googlen vuonna 2014 julkaiseman B2B Path to Purchase -tutkimuksen mukaan 71 prosenttia B2B-ostajista aloittaa hankinnan etsimällä hakukoneella yleisesti ratkaisua tai tuotetta, eikä toimittajan nimeä tai verkkokauppaa. Hyvä hakukonelöydettävyys ja kohdennettu verkkomarkkinointi ovat ehdottoman tarpeellisia myös B2B-verkkokaupan myynnin kasvattamiselle.

Magento on B2B- ja B2C-verkkokauppojen onnellinen avioliitto

Magento on markkinaosuudeltaan yksi suosituimmista verkkokauppa-alustoista ja se on myös valikoitunut verkkokauppiaiden palkitsemaksi alustaksi kuuden vuoden ajan peräkkäin. Magento on aiemminkin soveltunut B2B-verkkokauppojen alustaksi, mutta Magento 2.2 -version parannetut B2B-ominaisuudet tekevät siitä entistäkin houkuttelevamman valinnan.

Magento B2B-verkkokaupan ominaisuuksia lyhyesti:

  • Sähköinen tilauskanava helpottamaan tilausten ja tarjouspyyntöjen tekemistä, vastaanottoa ja käsittelyä.

  • Pikatilaus tuotenumerolla, tilausten tekeminen asiakastiliin tallennettujen tilauslistojen perusteella sekä vanhan tilauksen uusiminen onnistuvat helposti.

  • Integroitavissa yrityksen taustajärjestelmiin, kuten toiminnanohjaukseen, varastonhallintaan ja asiakastietojärjestelmään.

  • Asiakaskohtaiset tuotevalikoimat, hinnastot ja alennukset.

  • Toimii itsepalveluportaalina asiakkaalle tilausten tilan seuraamiseen sekä laskutustietojen ja toimitusosoitteiden ylläpitoon.

  • Käytettävissä mobiilaitteilla (Yhdysvalloissa B2B-kaupankäynnissä 91 prosenttia tuotehauista ja ostoista 25 prosenttia tehdään mobiililaitteilla).

  • Kehittynyt raportointi ja yhdistettävyys markkinoinnin automaatioon.

  • B2C- ja B2B-verkkokaupat samalla Magento-alustalla. Yhtenäinen alusta säästää aikaa ja rahaa perustamisvaiheessa sekä jatkokehityshankkeissa.


B2B-verkkokauppa kasvaa voimakkaasti etenkin suurten ja keskisuurten yritysten investointien ansiosta. Pienien toimijoiden arvioidaan lisäävän investointejaan, kun B2B-kaupparatkaisujen käyttöönotto helpottuu. Me Crasmanilla haluamme olla tukemassa tätä kehitystä ja auttaa asiakkaitamme B2B-verkkokaupankäyntiin.

Lisää aiheesta:

Teolliset yritykset B2B Verkkopalvelut Magento Verkkokauppa Digitalisaatio