Digitalisaatio Verkkokauppa Aineistonhallinta Digipalvelut Käyttökokemus Markkinointi @Crasman

Tuhoaako verkkopalvelusi planeetan?

Digipalvelut Digitalisaatio Kestäväkehitys 18.10.2016 – Noora Iso-Kuusela
Tiedostamme laajasti maapallon kestokyvyn olevan koetuksella. Monella teollisuuden alalla on energiatehokkuuden suhteen omat standardit ja ohjeistukset, joita noudattamalla yritykset pyrkivät pienentämään hiilijalanjälkeään. Moni ei kuitenkaan tule ajatelleeksi internetin hiilijalanjälkeä – millainen se on tällä hetkellä tai mikä on sen lähivuosien ennuste? Sinulla on asiakkaana oikeus vaatia vihreämpiä verkkopalveluita, sillä käyttäjäystävällinen, nopea ja mobiilit huomioiva verkkosivusto on myös ympäristöystävällisempi. Miksemme asettaisi verkkopalvelullesi yhdeksi onnistumisen mittariksi alhaista kilotavukokoa?

Internet on niin tiivis osa jokapäiväistä elämää, että harva tulee edes ajatelleeksi omien digitaalisten tekojensa jättämää hiilijalanjälkeä. Jokainen Google-haku, sähköpostin lähetys tai sivulataus kuormittaa ilmakehää. Puhumattakaan tietokoneesta, jota et malta sulkea yöksi, tai pitkiä aikoja latauksessa köllöttävästä matkapuhelimesta, jonka virran tulee riittää illan Pokemon Go -miittiin.

Mikä on internetin hiilijalanjälki tällä hetkellä?

Aihe on merkittävä, sillä tietotekniikan (esimerkiksi internet, suoratoisto ja pilvipalvelut) hiilijalanjälki on riistäytynyt käsistä ollen jo 830 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuosittain. Tämä on 2 % koko maailman hiilidioksidipäästöistä. Prosentuaalisesti määrä kuulostaa vähältä, mutta on sama kuin ilmailualalla, jossa on jo aikoja sitten herätty ongelmaan.

Hiilidioksidipäästöjen arvellaan tuplaantuvan vuoteen 2020 mennessä.

Lähivuosina hiilidioksidipäästöt kasvavat rajusti, sillä internetin on arvioitu olevan yksi maailman nopeimmin kasvavista hiilipäästöjen tuottajista. Vaikka digitalisaatio ja teollinen internet on vasta nousukiidossa, puhutaan jo aineettomasta internetistä (Internet of NO things), jolloin internet sulautuu täydellisesti ympäristöömme. Haluamme yhä enemmän digitaalisia palveluita, minkä vuoksi nykyisten hiilidioksidipäästöjen arvellaan tuplaantuvan vuoteen 2020 mennessä.

Jos internet olisi valtio, se olisi Greenpeacen raportin mukaan energian kulutukseltaan kuudenneksi suurin. Energian kokonaiskulutus kuulostaa äkkiseltään huimalta, mutta internetin käyttäjiä on maailmassa lähes 3,5 miljardia, mikä on yli puolet koko maapallon väkiluvusta. Ja kun kaikki nämä ihmiset suorittavat joka päivä erilaisia digitaalisia toimintojaan, niin dataa liikkuu valtavia määriä.

Mistä internetin hiilijalanjälki muodostuu?

Yksinkertaistettuna millä tahansa sivustolla surffailu kuluttaa energiaa, jonka tuottaminen aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä. Verkkopalvelun hiilijalanjälki koostuu palvelimista, laitteista ja verkkoyhteyksistä. Mitä isompi verkkosivusto on kooltaan, sitä kuormittavampi se on. Verkkopalvelun käyttämä energia määräytyy sen mukaan, kuinka paljon tietoja ladataan sivustolle tultaessa. Palvelin toimii yötä päivää, ja jokaisella uudella sivulatauksella palvelin tekee töitä.

Tietoverkot, jotka siirtävät tiedon datakeskuksista tietokoneisiin, matkapuhelimiin ja muihin laitteisiin, kuluttavat myös energiaa. Samoin kuin laitteet, joilla verkossa surffataan. Mobiilidatayhteys (3G/4G) saastuttaa jopa viisi kertaa langallista internetyhteyttä enemmänMonet maailman suurimmista verkkopalveluista ovat vastanneet haasteeseen ja panostaneet energiatehokkaisiin, uusiutuvaa energiaa hyödyntäviin palvelinkeskuksiin. Esimerkiksi Google neuvoo käyttäjiään vähentämään haitallista ympäristövaikutustaan.

Yritykset voivat vaikuttaa omilla valinnoillaan verkkosivustonsa ekologisuuteen, mutta sama koskee myös käyttäjiä:

  • Katsotko videopalveluita päivittäin?
    Video syö internetin, sillä muutaman vuoden päästä 80 % internetliikenteestä koostuu videoista. YouTuben kissavideot tuottavat hiilidioksidia 1 gramman jokaista katsottua 10 minuuttia kohden. Digital Power Group raportoi, että videon suoratoisto yhden tunnin ajan viikossa vuoden ajan vie enemmän energiaa kuin kaksi uutta jääkaappia. Netflixin mukaan heidän videoitaan toistettiin 42,5 miljardia tuntia vuonna 2015. Cisco ennustaa (Visual Networking Index™), että vuonna 2019 joka sekunti verkossa liikkuu lähes miljoona minuuttia videosisältöä – yhdeltä ihmiseltä menisi 5 miljoonaa vuotta katsoa kaikki videot, jotka liikkuvat internetissä kuukauden aikana. 
  • Kuinka monta Google-hakua teet, kun etsit tuotteita, palveluita tai muuta tietoa verkosta?
    Google-hakuja tehdään noin 40 000 joka sekunti, mikä tarkoittaa, että päivittäin tehdään yli 3,5 miljardia hakua. Jokainen kysely matkustaa keskimäärin 2 400 kilometriä palvelinkeskukseen ja takaisin palauttaen hakutulokset käyttäjälle. Yksi Google-haku käyttää tuhatta tietokonetta palauttaakseen vastauksen 0,2 sekunnissa. Arvion mukaan yhden haun hiilijalanjälki vaihtelee 0,2 - 4,5 grammaa CO2e:n (Hiilidioksidiekvivalentti) välillä riippuen selaillaanko internetiä energiatehokkaalla kannettavalla vai vanhalla pöytäkoneella.
  • Kuinka monta sähköpostiviestiä lähetit tänään?
    Sähköpostiviestintä on ylivoimaisesti suosituin yritysviestinnän muoto, eikä se osoita hiipumista. Sähköpostin ansiosta paperin kulutus on vähentynyt ja kommunikaatio tehostunut, mutta täysin puhtoinen se ei ole. Keskimäärin yksi sähköpostiviesti tuottaa 4 grammaa CO2e:ta – vertailun vuoksi muovipussin hiilijalanjälki on 10 grammaa CO2e:ta. Radicati Groupin mukaan joka päivä lähetetään noin 205 miljardia sähköpostia koko maailmassa. Määrän arvellaan nousevan 3 % vuodessa vuoteen 2019 mennessä.

Miksi ekologinen verkkopalvelu on yritykselle kannattava verkkopalvelu?

Digitaalisten palveluiden ja verkkosivustojen suunnittelun ja kehityksen kanssa olemme villissä lännessä, jossa vaadittavia standardeja energiatehokkuuden suhteen ei ole. Lopputuotteessa kohtaavat niin suunnittelijan ambitiot kuin asiakkaan toiveet. Lyhyet latausajat lisäävät kävijämääriä ja parantavat konversiota, silti verkkosivujen kilotavukoko on kasvanut keskimäärin 2,5 kertaisesti vajaassa viidessä vuodessa. Aiempaa nopeampi ja yhä laajemmalle levinnyt internet mahdollistaa aina vain isompien kuvien käytön, enemmän videoita, kauniita web-fontteja ja näyttäviä css-animaatioita.  

Alan parhaiden käytäntöjen mukaisesti suunniteltu verkkosivusto on samalla myös energiatehokkain.

Terveellinen on pahaa, näyttävä on kallista ja ekologinen verkkosivusto tylsä – Prööt, väärin! Tällä kertaa hyvä uutinen on, että alan parhaiden käytäntöjen mukaisesti suunniteltu verkkosivusto on samalla myös energiatehokkain. Joten unohdetaan hetkeksi planeetta ja keskitytään yrityksesi tarpeisiin.

Listaan tähän pähkinänkuoressa asioita, joita todennäköisesti haluat verkkopalvelultasi:

  • Haluan erottua
    Onko kuvapankista vaikea löytää uniikkeja kuva-aiheita? Eivätkö tuotteet tai palvelut ole niin konkreettisia tai seksikkäitä, että niitä voisi kuvata? Lähes jokaisella verkkopalvelulla on iso, näyttävä kuva, jonka päällä tai alla makaa otsikko ja sen vieressä se tyypillinen call-to-action-painike. Joten mitä tehdä, kun kuvia ei ole? Verkkopalvelun ostaja, asiakkaani, haastan sinut olemaan erilainen! Mikäli kuvalla ei ole selkeää funktiota, niin unohdetaan isot hero-kuvat, geneeriset kuvapankkikuvat ja leikitellään typografialla, väreillä ja tilalla.
  • Haluan, että sivustoni on käyttäjäystävällinen
    Saavutettavuus on perusedellytys hyvälle käyttökokemukselle, minkä vuoksi responsiivisuus on yleensä välttämätöntä. Keskiverto käyttäjä poistuu sivustolta 2 - 4 sekunnin aikana, jos ei löydä etsimäänsä sisältöä, joten käyttäjälle kannattaa tarjota relevantti tieto nopeimmalla ja helpoimmalla tavalla. Joskus mobiilikäyttäjän maali saattaa olla eri kuin pöytäkoneella verkkopalveluun saapuvan. Ja toisinaan asiakkaan termistö voi olla eri kuin palvelun tarjoajan ammattijargon. Matkalla maaliin käyttäjää ei kannata harhauttaa vaikeasti havaittavilla linkeillä, epäselvillä termeillä, sekavalla informaatioarkkitehtuurilla tai ylimääräisellä visuaalisella hälyllä.
  • Haluan, että sivustoni on löydettävä
    Tiesitkö, että Googlen Adwords -avainsanoja käyttämällä sekä parannat sivustosi löydettävyyttä että vähennät sen hiilijalanjälkeä. Lisäksi hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla käyttäjäsi löytävät etsimänsä sisällön nopeammin sekä hakukoneiden kautta että itse sivustollakin. Näin säästät käyttäjiesi aikaa ja turhia klikkauksia ja sen myötä myös turhia sivulatauksia. Analytiikan asentaminen verkkopalveluun on korvaamaton apu, kun verkkopalvelua halutaan kehittää käyttäjäystävällisempään suuntaan. Analytiikan avulla saamme vihiä sivuista ja toiminnoista, joihin käyttäjät eivät löydä.
  • Haluan, että sivustoni on suorituskykyinen
    Ihmisten internetin käyttötavat ja laitteet muuttuvat suuntaan, joka edellyttää sivustolta nopeutta ja suorituskykyä. Etenkin kansainvälistä verkkopresenssiä toivovan tulee huomioida kohdemaan laitekanta, verkon nopeus ja tiedonsiirron hinta. Suorituskyky paranee, kun kyseenalaistetaan turhien kuormittavien elementtien välttämättömyys. Ensi kerralla kysy suunnittelijaltasi uutta kevyempää ratkaisua vanhan, raskaan ja epäinformatiivisen kuvakarusellin tilalle.

Edellä kuvattujen asioiden avulla verkkosivusto on yhtä aikaa käyttäjälähtöinen, aikaa kestävä ja energiatehokas. Mitäpä siis sanoisit, jos asettaisimme verkkosivustosi yhdeksi tavoitteeksi kilotavurajan (performance budget)? Vaadi nopeita ja keveitä saitteja, niin bisnekset kukoistavat ja maailma pelastuu!

Katso myös Patrick Clairin Vimeossa julkaistu lyhyt video: “How Green Is Your Internet?”:

 

 

Kirjoittaja: Noora Iso-Kuusela