Parempia hakutuloksia ja lisää liikennettä AMP-sivuilla (Accelerated Mobile Pages)

Käyttökokemus Verkkokauppa Digitalisaatio 20.4.2017 – Sakke Somerma
Googlen tukema avoimen lähdekoodin AMP-projekti etsi ratkaisua mobiilisivujen hitaaseen latautumiseen. Syntyi AMP-teknologia, jota hyödyntävät verkkopalvelut keräävät nopeutensa ansiosta suuremman kävijäliikenteen kuin muut mobiilisivut.

AMP-sivut - mitä nopeammin, sitä nopeammin

Ostopäätökset tehdään nykyään yhä useammin puhelimella. Tämä on varmasti tuttua tietoa lähes kaikille, mutta mobiiliin ei silti investoida tarpeeksi. Puhelimen ruutu on tietokoneen näyttöä paljon pienempi ja siihen mahtuu informaatiota huomattavasti vähemmän. Usein responsiivista sivustoa suunnitellessa kiinnitetään huomiota vain siihen, että näkyviin saadaan kaikki sama sisältö kuin desktop-versiossakin. Tämä johtaa siihen, että mobiilisivu on pitkä kuin nälkävuosi ja käyttäjän sormi hyytyy täysin sivua selaillessa. Miksi ei siis tuoda näkyviin vain oleellisinta ja vieläpä huippunopeasti?

Tuotteitaan myyvälle yritykselle on aina parempi, mitä nopeammin omat tuotteet ja uutiset latautuvat Internetistä asiakkaan ruudulle. Googlen tutkimuksien mukaan 53 % käyttäjistä luovuttaa, jos sivuston latausaika kestää kolme sekuntia tai enemmän. Latausaikaan on siis syytä kiinnittää huomiota. Erityisen hyvä, jos latausaika on kilpailijaa huomattavasti lyhyempi.

Kiihdytä sisältösi mobiiliin

Googlen tukema avoimen lähdekoodin AMP-projekti on vastannut nopeushaasteeseen kehittämällä AMP-teknologian. AMP-sivujen teknologia perustuu HTML-standardista lohkaistuun yksinkertaiseen AMP HTML -kieleen, joka on nopea esittää ruudulla ja toimii myös saumattomasti yhteen Googlen globaalin CDN-välimuistipalvelun kanssa. Tehokkaan jakeluverkon lisäksi AMP-sivulle on määritelty 50 kilotavun maksimikoko, jolloin niiden latautumista ei tarvitse odotella pitkään hitaallakaan yhteydellä. Kilotavuraja kannustaa verkkopalveluiden ylläpitäjiä keskittymään AMP-sivujen sisällöissä ja kuvituksissa vain olennaiseen. AMP-sivuille päädytään ainoastaan mobiililaitteilla hakukoneen kautta, eikä niihin voi varsinaisesti navigoida muun sivuston kautta. Hakukoneesta siirtyminen AMP-sivulle tapahtuu niin saumattomasti, että tuntuu kuin ne olisivat yhtä kokonaisuutta

Miten luon AMP-sivun?

AMP-sivu vaatii oman sivun normaalin sisältösivun rinnalle - siis hieman koodausta. Käytännössä nykyinen sivu karsitaan höyhenen kevyeksi ja AMP-muottiin sopivaksi. Sivu julkaistaan ja Googlen haku hoitaa loput.

Kevyen lopputuloksen varmistamiseksi tiettyjä asioita rajoitetaan. Käytettävissä on vain suppea määrä erityyppisiä elementtejä, sivun koko on rajoitettu 50 kilotavuun, tyylitiedostot ovat riisutumpia ja JavaScriptin käyttö on rajoitettu pelkästään Googlen tähän projektiin hyväksymiin ominaisuuksiin.

AMP-esimerkit löytyvät hakukoneesta

Kun kirjoitat puhelimellasi Googleen "iMac Verkkokauppa”, “Steak recipe” tai "crasman analytiikka" ja selaat tuloslistaa, näet pienellä salama-ikonilla ja AMP-tagilla varustettuja hakutuloksia. Niitä klikkaamalla saat sisällön salamannopeasti puhelimesi ruudulle. Nopeusero perinteiseen verkkosivustoon on valtava. Tämä korostuu entisestään, kun sattuu selailemaan puhelinta kesämökillään, eikä keskellä 4G- verkon sweet spottia.

 

amp_esimerkki.png

AMP-sivut ovat lisänneet kävijäliikennettä kymmenillä prosenteilla

Suurimmat AMP:ia hyödyntävät tahot ovat Wordpress, Reddit, Bing, Ebay, Pinterest ja tietenkin Google itse. Suomessa toiminnallisuutta hyödyntää verkkokauppa.com. Ominaisuus on siis jo levittäytynyt laajaan käyttöön, eikä ole ihan hetkeen katoamassa mihinkään.

Lisäksi kiinalainen hakukonejätti Baidu on ilmoittanut tukevansa jatkossa AMP-sivuja. Tosin sensuurin takia nimenä on MIP (Mobile Instant Pages).

Monien AMP-teknologiaa hyödyntävien tahojen luvut ovat mykistäviä niin kävijämäärissä kuin mainonnassakin. Search Engine Watch –sivuston mukaan esim. Washington Post on saavuttanut 23 % kasvun 7 päivässä palaavien kävijöiden osalta. Slate on saavuttanut 44 % kasvun kävijämäärissä sekä 73 % kasvun sivulatauksissa käyttäjää kohti. Gizmodo puolestaan on ilmoittanut, että 80 % AMP-kävijöistä ovat täysin uusia.

Käyttäjät rakastavat sisältöä ja nopeasti toimivaa sekä selkeää käyttöliittymää. Mitä nopeammin sivusto toimii, sitä enemmän käyttäjät ehtivät nähdä tarjoamaasi hyvää sisältöä. Kuten Google asian ilmaisee: Content is King + UX is Queen!

Lähteet:

https://searchenginewatch.com/2016/10/13/accelerated-mobile-pages-amp-one-year-on-stats-and-infographic/

https://www.ampproject.org/

http://searchengineland.com/baidu-becomes-googles-biggest-ally-mobile-page-speed-271275

http://www.dragonmetrics.com/baidu-launches-their-own-amp-mobile-instant-pages-mip/

Kirjoittaja: Sakke Somerma