31.1.2017

Markkinoinnin automaatio tuo asiakkaan lähellesi

Mitä teet, jos yrityksessäsi on pulma, johon kaipaat ratkaisua? Luultavasti lähdet etsimään netistä aiheeseen liittyvää tietoa. Et vielä mieti toimittajia, tuotteita tai ratkaisuja, vaan yrität saada ongelmalle nimen ja luoda ymmärryksen kokonaisuudesta.

Palveluntarjoajan näkökulmasta olisi ihanteellista, jos potentiaalinen asiakas törmäisi juuri heidän verkkopalveluunsa etsiessään ratkaisuja pulmiinsa. Silloin asiakkaalla olisi ehkä jonkinlainen, mielellään myönteinen, mielikuva palveluntarjoajasta, kun hän etenee selvityksissään erilaisiin ratkaisuvaihtoehtoihin ja toimittajiin.

Mutta miten saada haaviin asiakas, joka on vasta itsekin heräämässä asiaan eikä ole vielä aikeissakaan ottaa yhteyttä toimittajiin? Markkinoinnin automaatiolla tämän todennäköisyys paranee merkittävästi.

Viisas sisältömarkkinointi

Markkinoinnin automaation työkalut tarjoavat puhtaan statistiikan lisäksi tarkkoja tietoja siitä, ketkä ovat vierailleet verkkopalvelussasi, mitä sisältöjä he ovat tutkineet ja milloin se tapahtui. Ehkä jokin uinuvista asiakkaistasi on aktivoitumassa tai jokin tietty toimiala etsimässä ratkaisuja heitä koskevaan uuteen vaatimukseen? Tunnistamalla eri asiakkaiden tilanteet ja haasteet pystymme tuottamaan juuri heidän kaipaamiansa sisältöjä ja kohdistamaan ne tarkkaan valikoidulle yleisölle esimerkiksi sähköpostikampanjoiden avulla.

Viisaassa sisältömarkkinoinnissa asiakkaiden ulottuville tuodaan tietoja, joista heille on apua. Asiakkaan toimia seuraamalla voimme päätellä, missä ostoprosessin vaiheessa hän on, ja suunittelemaan viestit sen mukaan. Ongelmaan tai asiaan perehtyvä asiakas kaipaa kenties yleisempää esittelyä aiheesta, kun taas ostopäätöksen kynnyksellä oleva etsii ehkä asiakasreferenssiä, joka auttaisi ratkaisun tekemisessä. Kohdennettujen ja asiakkaan tarpeisiin vastaavien sisältöjen avulla markkinointi luo myynnille aiempaa kypsempiä liidejä ja edistää kauppojen syntymistä.

Kuka sen kaiken tekee?

Vetovoimaisen sisällön laatimiseen eivät työkalut kuitenkaan taivu, vaan tarvitaan aikaa ja vaivannäköä. Asiakaskuntasi määrää, millaisista aihepiireistä sisältöjä vaaditaan. Ehkä haluat puhutella vaikkapa rakennusteollisuuden suunnittelijoita, meriteollisuuden hankintaihmisiä tai matkailualan markkinointijohtajia? Jos olet onnekas, organisaatiostasi löytyy joukko innokkaita bloggaajia, taitavia ratkaisuesittelyjen laatijoita ja valaisevien case-kuvausten kirjoittajia. Asiantuntijoille voi olla tarpeen luoda helpot puitteet tuottaa luonnoksia, jotka joku työstää julkaistavaksi. Ja vaikka vapaaehtoisten vyöry ei olisikaan suuri, heitä on helppo puhua mukaan, kun selkeiden tietojen valossa voi näyttää, että ponnistukset sisällöntuotantoon todella tuottavat tuloksia.

Markkinoinnin ja myynnin tehtäväksi jää räätälöidä prosessit ja sisältö toimimaan toivotusti oikeita kohderyhmiä parhaiten palvellen. Markkinoinnin automaatio voi esimerkiksi ilmoittaa, kun sama kävijä on tutustunut tietyn aihepiirin sisältöön kolme kertaa tai vieraillut verkkopalvelussa viidesti. Käyttäjän tekemät toimenpiteet voivat laukaista uudenlaisen kampanjaviestin tai ohjata potentiaalisen asiakkaan tiedot suoraan myynnille kontaktoitavaksi.

Myynti  markkinointi

Markkinoinnin automaatio on aidosti myynnin ja markkinoinnin yhteinen työkalu. Kun myyjät tuovat tietoa kentältä asiakkaiden tarpeista, voi markkinointi puolestaan kertoa asiakkaiden aktiivisuudesta sisältöjen käytön näkökulmasta. Yhteisvoimin on mahdollista luoda tarkasti kohdennettuja sisältöjä, jotka vastaavat asiakkaiden vasta hahmottumassa oleviin kysymyksiin tai nostaa heidän tietoisuutensa aiheita, jotka toimialalla puhuttavat.

Lue lisää HubSpot markkinoinnin automaatiojärjestelmästä

 

Markkinointi Sisältöstrategia