7.9.2017

Kotisivut yritykselle – vältä nämä yleiset virheet

Olet laiminlyönyt sivustosi kehittämisen.

Moni yritys uusii sivustonsa keskimäärin kolmen vuoden välein. Uudistusten välillä sivusto on usein päässyt kulahtamaan: mobiilissa käytettävyys ei toimi tai tärkeät sisällöt hukkuvat jonnekin sivuston syövereihin.  Voi myös olla, että sivustosi on jäänyt kilpailijoista jälkeen vuosien varrella.

Perinteinen vesiputousmalli etenee vaiheittain vasemmalta oikealle: suunnittelu, kehitys, testaus ja julkaisu. Välillä voi olla pieniä hiomisia matkalla, mutta keskimäärin prosessi kulkee eteenpäin kuin juna. Tämän jälkeen sivustoa ei pakollisia korjauksia lukuun ottamatta juuri kehitetä eteenpäin. 

Kolmen vuoden aikana teknologiat ja tyylit kehittyvät niin paljon, että huomaat olevasi vanhentuneen kotisivun omistaja.

Sivustosi ei edistä liiketoimintaasi.

Joskus pelkkä kotisivun pystyttäminen riitti kilpailuedun saamiseen. Tärkeää oli, että jonkun näköinen kuvaus yrityksen toiminnasta ja yhteystiedot löytyivät. Asiakkaiden kasvaneiden vaatimusten, kiihtyneen kilpailun ja teknologian kehityksen takia tämä ei kuitenkaan enää riitä. 

Nykypäivänä parhaat sivustot toimivat ympärivuorokautisena mainoksena sekä myyjänä. Edistyneet yritykset hankkivat sivujensa kautta tehokkaasti uusia asiakkaita ja ylläpitävät suhteitaan nykyisiin asiakkaisiin.  Sivustolle on tärkeää saada paljon relevantteja kävijöitä ja sen takia sivuston hakukoneoptimoinnin (SEO) pitää olla kunnossa. 

Myös sisällön on oltava laadukasta ja oikeasti hyödyllistä kävijöille.  Asiakasta autetaan jo ennen kauppaa, mikä kasvattaa luottamusta yrityksen ja asiakkaan välillä. 

Jotta verkkopalvelu todella hyödyttäisi liiketoimintaasi, sinun on hyödynnettävä sivustosi liikennettä ja suhteita, joita olet kävijöihisi rakentanut. Haluat saada selville, keitä kotisivullasi on käynyt ja millä palveluilla tai tuotteilla voit auttaa heitä tulevaisuudessa. Tämä onnistuu konvertoimalla kävijät muun muassa laskeutumissivujen ja Call-To-Action-painikkeiden avulla liideiksi.

Sivustosi perustuu suunnitteluvaiheen arvauksiin.

Pohjimmiltaan perinteisellä vesiputousmallilla tehty nettisivu on vain iso veikkaus, joka perustuu lukuisiin suunnittelijan ja toteuttajien tekemiin oletuksiinsivuston rakentamisen aikana.

Vaikka sivuston suunnitelmat olisivat kuinka tarkkoja, käyttäjät harvoin toimivat aivan oletusten mukaan. Hienoja ja vaivalla rakennettuja ominaisuuksia voi jäädä täysin käyttämättä ja pahimmassa tapauksessa uusi sivustosi käännyttää kiinnostuneita asiakkaita pois, koska se kätkee hyödyllisen tiedon tai on muutoin sekava. 

Sivustoa ei voi varmuudella suunnitella alusta oikein, koska kokeneinkaan suunnittelija ei tiedä tarkalleen, mitä kävijät haluavat. 

Miten välttää virheet ja rakentaa tuloksellinen verkkosivusto?

Jokaisella on mahdollisuus kerätä tietoja oman sivustonsa toimivuudesta. Google Analytics, Hotjar ja monet muut palvelut tarjoavat paljon arvokasta tietoa sivuston kävijöiden toiminnasta. Voit selvittää mistä kävijät tulevat ja millä sivuilla he viettävät eniten aikaa. Tämä tieto mahdollistaa jatkuvan kehittämisen – enää ei tarvitse luottaa vain rakentamisvaiheessa tehtyihin arvauksiin. 

Jatkuvan kehittämisen voi jakaa kolmeen eri vaiheeseen: oppiminen, ideointi ja parantaminen. 

Pelkkä data ei ole arvokasta, vaan sitä pitää pystyä hyödyntämään. Oppiminen on vaihe, jossa paneudutaan dataan syvälle. Keitä kävijät ovat, miksi he ovat tulleet tai mistä asioista he ovat kiinnostuneita. 

Oppimisen jälkeen kerätyn tiedon pohjalta pitää kehittää ratkaisuja. Tämä ideointi on luovaa työtä, jossa yhdistellään aiempaa kokemusta ja uusia ajatuksia. 

Ideoinnin jälkeen on jäljellä sivuston parantaminen, joka voi olla mitä tahansa pienistä sisältöviilauksista aina isompiin teknisiin muutoksiin. 

Jatkuvan kehityksen tavoitteena on tuoda kotisivulle lisää liikennettä, liidejä ja asiakkaita. Jatkuvan kehityksen voi aloittaa, vaikka olisi uudistanut sivustonsa äskettäin.

Varmista oman sivustosi tuloksellisuus ja tilaa ilmainen kasvumahdollisuuksien kartoitus.

Haluamme auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan ja tarjoamme rajatun ajan mahdollisuutta ilmaiseen kasvumahdollisuuksien kartoitukseen. 

Digipalvelut